Chitchat med Martin Petersson

I vårt chitchat-format träffar vi en person vi gillar och snackar om mat, dryck, fest, stämning och det härliga livet på krogen. Denna vecka träffar vi Martin Petersson som är Creative Director på Brasseriegruppen.

Hej Martin! Berätta om dig själv, vem är du och vad har du gjort tidigare?
Min pappa var konstnär och där föddes nog ett intresse som följt mig hela livet. Jag blev inte konstnär men efter att jag utbildat mig till grafisk formgivare så har jag drivit egen designbyrå, varit Art Director på bl a Nöjesguiden och diverse magasin med fokus på design & arkitektur, jobbat med utställning och programverksamhet på Kulturhuset, frilansat och dj:at i mer än två decennier. Krog, bar och klubbliv har funnits med mig sen jag blev myndig kan man säga.

Berätta om din roll och vad du jobbar med?
Jag arbetar med Brasseriegruppens restauranger som kreatör och designansvarig. Det handlar till stor del om att skapa en intressant miljö och upplevelse för de gäster som besöker krogarna. Konkret kan det vara allt från att ta fram en ny identitet till att designa porslin eller köpa in konst.

Du är huvudpersonen bakom Ricordis starka identitet som väl knappast någon har missat. Berätta, hur jobbar du när du tar fram en ny identitet till en restaurang?
Ricordi var verkligen ett drömprojekt. Ett oskrivet blad och något man kunde fylla med en mängd saker. Arbetet började med att göra research, leta inspiration och referenser. Tankar och idéer som kommer upp då är sedan viktigt att dela med andra för att det ska bli ett lyckat resultat. Det är därför jag är så tacksam för det fantastiska team jag hade när vi tillsammans skapade Ricordi.

Nu senast har du tagit fram en helt ny identitet för East och nya loggan presenterar vi faktiskt här idag! Känns det nervöst att ändra en logga som funnits sedan 1990, fått Guldägget och känns igen av alla?
Ja det var onekligen en stor utmaning. Björn Kusoffsky som skapade den tidigare identiteten har jag stor respekt för och en person som jag hade som föreläsare när jag gick min utbildning i grafisk design på Forsbergs. Tre decennier har passerat sedan East öppnade och det kändes ändå som att det var läge att ta avstamp i något helt nytt nu när hela restaurangen ska totalrenoveras.

Berätta om arbetet fram till detta, hur har processen sett ut?
Initialt handlade det om att summera vad East har varit i alla dessa år, för att sedan ta ut riktningen för framtiden. Med en utgångspunkt i det gamla skapa det nya. Man kan säga att jag gift E-symbolen (de åtta prickarna) med ordet ”east” så att de förenats i en ny logotyp som jag hoppas kunna få leva minst lika länge som den förra.

Det händer mycket kring East nu. Hur ser din egna relation till East ut?
East har funnits med sedan jag började gå ut. Då i mitten på 90-talet kändes East som ett av de första riktigt moderna ställena. Inredningen, designen, maten och musiken, allt var genomtänkt och känslan var att nu tar Stockholm steget ut på den internationella krogscenen.

Hur hittar du din inspiration?
Mycket böcker, tidningar, dokumentärer eller bara en helkväll ute på stan.

När du inte tar fram coola identiteter, så ser vi dig här och var bakom olika DJ-bås. Berätta om din relation till musik.
Kanske den mest direkta konstformen. Oavsett om det handlar om total eufori och glädje, eller att få färdas till vilken plats som helst i känsla och tanke. Att som dj sätta ihop ett collage av musik för en kväll är något av roligaste som finns.

Tack Martin, vi älskar att du är en del av Brasseriegruppen!

Dela denna sida

Scroll to Top

Ladda ner vår app och få 5% på matnotan!

Brasseriegruppens app ger dig 5% rabatt på matnotan på samtliga våra krogar i samma sekund som du laddar ner den. Dessutom får du 20% rabatt på all take away.

Vi använder cookies för att säkerställa bästa möjliga upplevelse. Se vår integritetspolicy.