Det är en solig onsdag i juni när jag möter Marika Borg, HR- och personalansvarig på Brasseriegruppen. Marika är en sådan person som man omedelbart fängslas av. Hennes leende kan lyfta vilket rum som helst och när jag frågar om hennes bakgrund, öppnar hon upp om sitt inspirerande liv.
”Jag har alltid haft en stark drivkraft, nyfikenhet och en entreprenörssjäl. Jag har drivit en hundklubb, en vindsurfingklubb för tjejer, ett reseföretag och ett hotell med 22 bäddar i Biarritz”, berättar hon.
Trots en utbildning inom teater och sång valde Marika en annan väg.
”Jag vågade inte riktigt fullfölja det spåret och gick istället in på kommunikation, försäljning och marknadsföring, för att sedan komma in på ledarskap. Jag insåg att nyckeln till framgång är människorna”, säger hon med ett leende.
”Att få människor att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål, och må bra under tiden, det är då magin händer! Därför utbildade jag mig till förändringsledare och tog ett certifikat i HR. Genom att stötta ledare kan man verkligen påverka en organisation på riktigt”, förklarar hon.
Det är inspirerande att höra om Marikas resa och hennes insikter om människors betydelse. När vi kommer in på ämnet HR och utmaningar inom restaurangbranschen, lyser hennes passion igenom.
”Restaurangbranschen har sina egna utmaningar. Många börjar som runners och avancerar till restaurangchef utan någon riktig ledarskapsutbildning. Det kan leda till otydligt ledarskap och bristande kunskap i eventuell konflikthantering”, förklarar hon. ”Men inom Brasseriegruppen ser vi potentialen. Vi har många anställda som varit hos oss i flera år, och vi jobbar på att förbättra strukturer för kompetensutveckling och ledarskapsutbildningar.”
Hon berättar stolt om BG Academy som lanseras till hösten.
”Syftet är att hjälpa varje restaurangchef att förstå ledarskap bättre och driva hela kedjan effektivt. En restaurang är som ett kugghjul där alla delar måste klaffa. Genom att erbjuda ledarskap- och kompetensutveckling kan vi se till att den här kedjan fungerar optimalt på alla våra restauranger.
Vi kommer också börja mäta personalens välmående, för som Filip säger, ’mår man bra, så jobbar man bra’. Speciellt i en stressig bransch som restaurang.”
Det är fascinerande att höra om BG Academy, men jag är också nyfiken på hur Marika hittar nya talanger.
”Vi arbetar på flera fronter – via BG Academy, dialoger med skolor, våra kontakter och headhunting. Vi visar även upp oss på vår hemsida och sociala medier, så folk får en känsla för hur det är att jobba hos oss”, berättar hon.
Marika verkar ha en gedigen strategi för att hitta och behålla talanger. Jag frågar henne vad hon skulle göra om hon fick chansen att jobba en kväll på en av restaurangerna.
”Jag skulle nog välja att vara servis! Att träffa gästerna, göra behovsanalyser och ge dem en upplevelse som överträffar deras förväntningar, det skulle vara riktigt kul!”, säger hon entusiastiskt.
Det är lätt att föreställa sig Marika som servis med hennes energi och positiva attityd. När jag frågar om hennes favoritrestaurang, skrattar hon.
”Det beror på vad man är sugen på! Senaste besöket på La Sirenetta, där man delar på smårätter, var riktigt mysigt. Jag hade också en fantastisk middag på Ricordi. Och i Uppsala, på Sorellina, försvinner all stress när man kliver in. De har verkligen lyckats skapa en härlig känsla!”
Det är tydligt att Marika brinner för både människor och mat. Hennes engagemang för Brasseriegruppen och dess anställda är smittande, och det ska bli spännande att följa deras arbete med BG Academy och se hur de fortsätter att växa och utvecklas.
Tack Marika, vi älskar att du är en del av Brasseriegruppen!